Tuesday 22 February 2011

A quick, healthy, beautiful and delicious salad




En Français au bas de la page!

This morning, my mom asked me to give her easy and quick salad recipes.

Not only easy but also nutritious and healthy.

I have been working on salad recipes for a while as i am preparing a little e-book, but i wanted her not to have to wait until it's finished to be able to start making healthier choices.

So i went to my kitchen, and to be honest, i did not have very many ingredients left in my fridge, so i whipped up a really easy and quick carrot salad.

What i think is a great help to get great meals done quickly is to always have a few ingredients in your cupboard that you can keep for a long time and from which you can pick and choose when you want.

For example i always have:

- Extra virgin olive oil
- Dijon or grainy Mustard
- Apple cider vinegar ( i also use balsamic a lot although it's not raw)
- dried herbs and spices
- sun dried tomatoes
- olives
- tahini
- sea weeds
- Pumpkin seeds
- sunflower seeds
- all sorts of nuts...



you could have much more but this is a good base, little by little you'll add your own to it.

So here is today's recipe, a carrot and baby spinach salad.

Carrot and baby spinach salad

serves 2

2 large carrots
3 handfuls of baby spinach leaves
1 handful of pumpkin seeds
1 handful of sunflower seeds

Dressing:

1 TBSP Grainy mustard
2 TBSP Balsamic vinegar (or apple cider vinegar if you want it completely raw)
3 to 4 TBSP extra virgin Olive oil
Salt and pepper

Peel the carrots. With a vegetable peeler or a julienne peeler, make ribbons, or thin "spaghetti like" strips with the carrots. Mix the carrots with the spinach leaves and the seeds.

To make the dressing put the mustard in a little bowl, add the vinegar and stir. Then slowly add the olive oil while stiring. Add salt and pepper to taste. Adjust the seasoning. At this point you can add some dried herbs or some chillis or anything you like in the dressing.

Just before serving, add the dressing to the salad and mix well.

Divide into 2 plates and enjoy!

Bon appétit!

En Français:


Ce matin, ma mère m’a demandé de lui donner des idées de recettes de salades simples. Non seulement simples mais aussi bonnes pour la santé, belles, délicieuses, et légères.



Je suis en train de travailler sur des recettes de salades pour mon petit e-book à venir, mais je ne voulais pas attendre qu’il soit fini pour pouvoir lui permettre de faire des repas « bonne santé ».

Alors j’entrai dans ma cuisine ce matin et pour être tout à fait honnête, je n’avait pas grand-chose… alors j’ai concocté une petite salade ultra simple et ultra rapide avec des carottes..
Ce qui à mon avis est vraiment d’une grande aide dans une cuisine c’est de toujours avoir quelques ingrédients clés dans son placard. Ainsi vous pourrez rapidement et facilement concocter de simples mais délicieuses et saines petites recettes avec trois fois rien !

Par exemple, j’ai toujours dans mon placard:

- de l’huile d’olive extra vierge
- de la moutarde de Dijon ou de Meaux
- Du vinaigre de cidre (j’utilise aussi beaucoup de balsamique, mais ce n’est pas cru)
- des épices et des herbes sèches
- des tomates séchées
- des olives
- du tahini
- des algues séchées
- des graines de courges
- des graines de tournesol
- toutes sortes de noix…

Bien sur vous pouvez avoir encore beaucoup plus de choses, mais c’est une bonne base à laquelle vous pouvez ajouter vos ingrédients préférés.


Donc voici la recette de cette petite salade :


Salade de carottes et pousses d’épinard

Pour 2 personnes

2 grosses carottes
3 poignées de pousses d’épinards
1 poignée de graines de courges
1 poignée de graines de tournesol

Vinaigrette:

1 cuillère à soupe de moutarde de Meaux
2 cuillères a soupe de vinaigre balsamique
3 à 4 cuillères à soupe d’huile d’olive


Eplucher les carottes. Avec un épluche patate, ou un éplucheur julienne, éplucher les carottes pour former des rubans, ou de fin « spaghettis » de carottes. Mélanger les carottes avec les pousses d’épinard et les graines.


Pour préparer la vinaigrette :

Mettre la moutarde dans un petit bol, ajouter le vinaigre et mélanger.
Ajouter ensuite doucement l’huile d’olive tout en mélangeant. Saler et poivrer.
A ce moment là vous pouvez ajouter des herbes séches, du piment ou ce que vous aimez dans votre sauce.

Juste avant de servir, mélangez la sauce à la salade.

Partagez en deux assiettes (j’aime utiliser des assiettes creuses pour mes salades).
Et bon appétit !

2 comments:

  1. Just did this recipe for dinner, it is so simple and delicious! Before eating I thought it would be way too much but actually the carrots ( I used a turning slicer ) and the spinach create a lot of volume so I ended up eating everything!

    Estelle

    ReplyDelete
  2. Fantastic! Yes it can seem like a lot of food on the plate, but the great thing is it's all so good for you and hydrating! Will post more easy and quick recipes soon...

    ReplyDelete